asszonypajtás

vidám főzés, koszt, pénz

Libatöpörtyűkrém

2020. november 10. 10:05 - BalázsBarbi

Márton napra, vagy csak úgy

received_424998878895816.jpeg

Van, aki a trónfosztást éli meg nehezen, más meg - mint például Tours-i Szent Márton -  attól jön zavarba, ha meg akarják választani egy magas pozícióba. 371-ben a korábbi római légióst, majd szerzetest, Mártont meg akarták tenni Tour püspökévé. Ő viszont nem akarta vállalni a tisztséget, ezért - a legenda szerint -  egy libaólba bújt el. Rosszul tette, hogy megbízott a meglehetősen heves természetű, sok helyen ma is házőrzőként alkalmazott háziludakban. Hogy megcsípték, vagy sziszegéssel ijesztgették volna, azt nem tudom, mindenesetre hangos gágogásukkal elárulták Márton keresőinek, hogy náluk rejtőzik. 

Így kellett lennie; Márton püspök lett, ráadásul nem is akármilyen. Ebben a pozícióban is szerzetesi eszméknek megfelelően irányította egyházmegyéjét: az utókor elhivatott, fáradhatatlan hittérítőként emlékezik rá. 397. november 11-én Toursban temették el.

Tudjuk, hogy november 11-e, vagyis Márton-nap a karácsony előtti 40 napos böjtidőszakot megelőző utolsó lehetőség egy jó kis traktára és az is közismert, ezen a napon hagyományosan libát, libás ételeket kell enni, feltéve, hogy az ember nem akar egész következő évben éhezni. A töltött libanyakhoz még ügyesednem kell, ludaskásához meg aprólékot nem tudtam venni, ezért szerdára libatöpörtyűkrémet csináltam sós-cukros lilahagymával. Hizlal, nem egészséges, nem korszerű, de azért se ma kezdem el a leszokást. 

Hozzávalók két főre: 

a krémhez

10 deka libatöpörtyű

1 teáskanál mustár

2 szál metélőhagyma

bors

a hagymához

egy apró, vagy egy fél fej lilahagyma

mokkáskanál só

mokkáskanál cukor

Elkészítés:

A töpörtyűt előbb apróra vágtam, majd beleborítottam a késes aprítóba. Hozzáadtam a felkarikázott metélőhagymát, mustárt, sót, borsot és nem teljesen sima, itt ott darabos krémet csináltam belőle. A lilahagymát hajszálvékonyra karikáztam, egy mokkáskanál sóval és cukorral összeforgattam.  Mindkettőt jól lezárva (egyik illatosabb, mint a másik) a hűtőbe tettem, majd fél óra múlva késznek nyilvánítottam.  A krém és a hagyma is napokig jó, sőt, az idő előrehaladtával csak jobb és jobb lesz. Azt hiszem, nem ma fogok leszokni a töpörtyűkrémről. Nagyon bízom benne, hogy holnap még találok valamit a tálka alján.

Fontos: a képen nem 10, hanem 20 dekányi töpiből készült krém van, hogy ki is tartson holnapig, de a recepteket mindig két főre adom meg. 

Egy adag ára (kenyérrel, hagymával) körülbelül 400 Forint. 

Ha szereted a blogot, kövess az asszonypajtás instán és facebookon is és gyere főzni az asszonypajtás receptklubba! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://asszonypajtas.blog.hu/api/trackback/id/tr2416280358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása