asszonypajtás

vidám főzés, koszt, pénz

Köményes-borsos sült répa

2020. november 06. 15:22 - BalázsBarbi

Fetának látszó tárggyal

Bár a legtöbbször túlzás minden olyan állítás, amiben benne van, hogy a “világon a leg”, a répáról simán le merem írni, hogy a világ legjobb alapanyaga.

A sokoldalúan felhasználható kifejezés ugyanis nem írja le, hányféleképp lehet használni. Nyersen, magában pöpec. Nyersen, almával összereszelve, mézzel felturbózva még jobb. Isteni a levesben, jó curry-be, szuper süti alapanyaga lehet és megint teljesen más arcát mutatja sülve. És akkor még egy szó se esett arról, hogy nevetségesen olcsó, egész évben van, mert remekül eltartható és még fütyülni is lehet tőle. Jó, ez utóbbi sajnos nem igaz. Vagy ha igen, akkor miért nem én vagyok a Hacki Tamás?

20201106_133753.jpg

Emlékeztek rá? Mármint Hacki Tamásra, a “füttyvirtuózra”? Azt már nem tudnám megmondani, milyen műsorban láttam gyerekként (nyilván nem az első Ki mit tud?-ban, ahol egyébként feltűnt), de abszolút megmaradt, hogy van nekünk egy füttyzseni karakterünk, aki úgy fújja, hogy leesik az állad.  Kíváncsi lettem, mi lehet vele, és némi keresgéléssel azt tudtam meg, hogy sajnos már nem is annyira a miénk: több, mint 30 éve Németországban dolgozik, foniátriai szakemberként. Ráadásul nem is akármilyen szinten: fül-orr-gégész professzorként a németeknél egyetemi klinikai osztályt, logopédiai tanintézetet hozott létre, meg olyan rehabilitációs központot, ahol hangbetegekkel és artikulációs problémákkal foglalkoznak. Tök izgalmas, hogy orvosként és előadóként is rálát ugyanarra a területre, nem? Ami pedig a fütyülést illeti: az elmúlt 60 évben fellépett szimfonikus zenekarral és saját kamaraegyüttesével is, közben több lemeze jelent meg, a legutóbbi 2001-ben. Azt mondják róla, úgy fütyül, mintha hangszeren játszana, én azt, hogy úgy, mint egy madár. Ő meg, hogy azért, mert ötéves kora óta csinálja és kicsiként hangszeres zenét is tanult. 2009-ben a németektől Érdemkeresztet, 2015-ben itthon Pro Cultura Hungarica díjat kapott.

És így tud fütyülni.

 

 

Amúgy ez a köményes sült répa annyira egyszerű, hogy kicsit félek is receptnek hívni: mondjuk azt inkább, hogy gyors vacsoraötlet, ha épp nem tudnád, hogy ma mi finomat csinálj olcsón és gyorsan. Egyszerűsége mellett azért is szeretem,  mert a végtelenségig variálható: lehet módosítani a fűszerezést, a végén meg lehet locsolni kis mézes citromlével, sajt helyett lehet krémes natúrjoghurttal is enni, de ha úgy van, köret is lehet valamilyen húsétel mellett. Én mindenesetre magában, esetleg egy szelet kenyérrel eszem. 

Hozzávalók két személyre:

1kiló sárgarépa

20 deka valamilyen sós, krémes fehér sajt (ha ti nem vagytok ilyen béna sajtkonzervatívok, mint én, akkor kecskesajttal is biztos tök jó)

olaj

méz

köménymag

bors

Elkészítés:

A megtisztított répákat felkarikázom és szétterítem egy sütőpapírral bélelt tepsiben. Meglocsolom olajjal, egy evőkanálnyi mézzel, megszórom sóval és köménnyel, majd betolom a bő 200 fokra előmelegített sütőbe. Körülbelül 20-30 perc alatt sül meg, közben 2-3 alkalommal azért átkeverem és kóstolok is. Szerintem akkor jó, ha kicsit roppanós, de kicsit puha is már. Ha kész van, tálba szedem és sajtot morzsolok rá, szórok rá frissen őrölt borsot. Kész is. 

Egy adag ára kb. 300 forint.

 Ha szereted a blogot, kövess az asszonypajtás instán és facebookon is és gyere főzni az asszonypajtás receptklubba! 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asszonypajtas.blog.hu/api/trackback/id/tr6716276036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2020.11.07. 23:59:55

Hát, ízlések és pofonok… Nekem abszurd, hogy az édes sárgarépára mézet tegyek. A tepsivel csak akkor kezdek ki, ha a sárgarépa mellé még van fehér is, és zeller, vagy karfiol, vagy brokkoli. Ha csak köretnek szánom, akkor kevés vaj, vagy olaj, pici víz, só, bors serpenyőbe, és tíz perc alatt kész, akár picit lepirítva is. Aztán vagy van hús, vagy egy tükörtojás mellé. Ha nincs, de van maradék krumplipüré, az is jó mellé. A krumplipürét sem tejjel, vajjal keverem, hanem tejföllel, így másnapra sem merevedik be. De érvényes az első mondat.

BalázsBarbi 2020.11.08. 06:24:47

@élhetetlen: Én nagyon szeretem így, pedig nem is vagyok édesszájú: szerintem jól kiemeli az édes ízt, a szintén édesre sülő sütőtökre is teszek. Az erősen sós sajttal meg még jobb mindkettő. A tejfölös krumplipüré nagyon érdekes: se tejföl, se vaj nem kell bele? Amúgy a krumpli és a tejföl biztos nem vesznek össze, majd kipróbálom, milyen így! Szép napot!

élhetetlen 2020.11.08. 13:14:24

@BalázsBarbi: Korán keltél ma, álmos vagy. A tejfölös krumplipürébe tejföl kell, tej és vaj nem, (mosoly), de azért értettem. Egyébként joghurttal is jó. Természetesen savanykásabb, pikánsabb, mint a tejes, vajas, de jó. A sajt + édeset én is szoktam enni, vajas kenyér, valami félkemény sajtszelet, és arra a méz vagy narancslekvár. (Jordániában ettem kockasajttal is, olcsó szálloda volt, reggelire minden nap zsemle, vaj, kockasajt, és narancslekvár volt csak. A többiek panaszkodtak, én jól elvoltam ezen a választékon). Neked is szép napot!

BalázsBarbi 2020.11.08. 15:29:59

@élhetetlen: Jé, tényleg hülyeséget írtam, bocs.:) Szóval: se tej, se vaj, csak tejföl. Megjegyezem!
süti beállítások módosítása